Aktualności

Autor: Paweł Butwiłowski | Data publikacji: 25 Maja 2018

„SAM URZĄDZAJ SWOJE MIASTO” – ruszyła kampania miast polskich

25 Maja 2018, Autor: Paweł Butwiłowski

Wystartowała pierwsza w Polsce kampania edukacyjno-informacyjna skierowana do mieszkańców miast, realizowana wspólnie przez samorządy zrzeszone w Związku Miast Polskich. Inicjatorzy akcji zachęcają mieszkańców do uczestniczenia w zarządzaniu swoimi miastami i kształtowania najbliższego otoczenia.

Kampania „SAM URZĄDZAJ SWOJE MIASTO” jest realizowana przez samorządy miejskie zrzeszone w Związku Miast Polskich. W inicjatywę włączyło się już ponad 70 miast. Do większego angażowania się w życie małych ojczyzn zachęcają zarówno metropolie, mniejsze miejscowości, a także gminy. W akcji biorą udział m.in.: Poznań, Kraków, Ełk, Rzeszów, Opole, Częstochowa, Tychy, Bielsko-Biała, Rybnik, Kartuzy, Kołobrzeg, Sandomierz czy Błaszki. Pełną listę miast można znaleźć na stronie www.miasta.pl

- Wprawdzie w naszym mieście sytuacja jest dobra, bo ełczanie chętnie angażują się w sprawy naszego miasta. Bardzo cenię tę aktywność i cieszy mnie, że wiele działań, które zrealizowaliśmy w Ełku, zainicjowali sami mieszkańcy – powiedział Prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz. Będę jednak popierał wszystkie działania, które mogą przyczynić się do wzrostu tej aktywności, dlatego Ełku nie mogło zabraknąć wśród miast uczestniczących w akcji ZMP – dodał Tomasz Adrukiewicz.

Wśród najważniejszych celów kampanii można wymienić m.in.: zwiększenie świadomości na temat roli samorządu terytorialnego jako dobrze funkcjonującego organizmu działającego, będącego najbliżej obywateli i dbającego o potrzeby mieszkańców, pobudzenie obywateli do działania, budowanie zaufania społecznego czy realne zwiększenie udziału mieszkańców w sprawach lokalnych.

Co wynika z badań?

Badania pokazują, że zaledwie jedna trzecia Polaków jest zainteresowana życiem publicznym, natomiast 20-25% w ogóle się nim nie interesuje. Według analizy CBOS bezpośredni kontakt z urzędnikiem w jakiejś sprawie dotyczącej społeczności lokalnej (poza załatwieniem własnych spraw w urzędzie) w ciągu roku ma zaledwie 8% Polaków. Jedną z głównych przyczyn niskiej partycypacji społecznej jest brak przekonania o możliwości wpływania na rzeczywistość. Polacy uważają, że nie mają przełożenia na losy kraju. Ci, którzy w badaniach potwierdzają, że taki wpływ mają, przyznają jednocześnie, że z niego nie korzystają.

„Często deklarujemy, że doceniamy samorząd. Według CBOS, w 2017 roku, 73 procent mieszkańców pozytywnie oceniło działania samorządów lokalnych. Uważamy równocześnie, że nasz wpływ na sprawy lokalne jest większy niż na sprawy kraju. Jednak postawa większości z nas jest spójna ze stwierdzeniem demokracja fajna sprawa, bylebym nie musiał nic robić” – komentuje Joanna Nowaczyk, koordynator kampanii w Związku Miast Polskich.

Nieprzypadkowo projekt zainicjowano w maju, który jest tradycyjnie miesiącem samorządu terytorialnego. Na 27 maja przypada bowiem rocznica upamiętniająca pierwsze wybory samorządowe z 1990 roku.

W ramach kampanii przygotowano spot filmowy, plakaty, infografiki, a także stronę internetową, która jest dostępna pod adresem www.miasta.pl

ZOBACZ SPOT FILMOWY TUTAJ:  https://www.facebook.com/221661534548274/videos/1677561042291642/


Kategorie aktualnośći: