Data publikacji: 13 Listopada 2008
Comeniusowe spotkanie w Pradze

W dniach 7–10 listopada grupa nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku gościła w Pradze, gdzie odbyło się spotkanie z przedstawicielami szkół i organizacji partnerskich uczestniczących w międzynarodowym programie Comenius - Partnerskie Projekty Szkół. 

Program zakłada współpracę szkół z pięciu państw: Polski, Rumunii, Czech, Niemiec i Grenlandii (jako autonomicznego terytorium duńskiego). 

Zgodnie z założeniami projektu, który ma charakter środowiskowy, uczniowie poznają zjawiska przyrodnicze i zależności ekologiczne na podstawie doznań zmysłowych i dzięki badaniom i doświadczeniom przyrodniczym, odkryją na nowo środowisko naturalne i przestrzeń w otoczeniu szkoły. 

Tematy, które będą opracowywane w czasie najbliższych dwóch lat, to między innymi: obserwacja przyrody i pogody, badanie wody i gleby, oznaczanie roślin i przedstawienie przestrzeni społecznej i gospodarczej. 

Celem projektu jest zrozumienie złożonych oddziaływań ekosystemów, zmian w przestrzeni społecznej i globalnych procesów prowadzących np. do zmian klimatycznych. Wymiana doświadczeń w zakresie tematyki dotyczącej przyrody i środowiska naturalnego w różnych regionach Europy umożliwi wszystkim uczestnikom interdyscyplinarne zorientowane na praktyczne zdobywanie wiedzy. 

W trakcie praskiego spotkania określono zadania, jakie stawiane są przed każdym z partnerów jako uczestnikiem bądź ich koordynatorem. 

Niemcy reprezentowane przez szkołę w Leibniz i Oranienburską Agendę 21 organizują aktywności, które pozwolą na zbadanie zagadnień związanych z życiem w wodzie i światem roślin. 

Czesi skupili się na wielozmysłowym poznaniu otoczenia. 

Szkoła rumuńska przygotuje i poprowadzi aktywności z pogranicza czasu i przestrzeni, umożliwiając poznanie zmian w życiu i otoczeniu ludzi zamieszkujących dany obszar na przestrzeni wieków. 

Za opisywanie pogody i poznanie zmian klimatycznych odpowiada szkoła z Grenlandii i lokalne muzeum w Narsaaq. 

Opublikowano już stronę internetową (www.5ekopartner.eu), która służyć ma jako platforma porozumienia, dyskusji i wzajemnych kontaktów. Jednocześnie będzie ona źródłem informacji o środowisku w wybranych miejscach na mapie świata: Ełk, Praga, Leibniz, Sibi i Narsaaq. 

Pierwsze partnerskie spotkanie było ważnym doświadczeniem. Pozwoliło zrozumieć różnice w funkcjonowaniu szkół europejskich. Na tym tle polskie szkoły odznaczają się autonomią a nauczyciele kreatywnością w podejmowanych inicjatywach. Z prowadzonych rozmów wynika też, że bardziej niż w innych systemach oświatowych, polska szkoła nastawiona jest na uzyskanie wysokiego wyniku dydaktycznego.