Wyjątkowe wydarzenie wyczekiwane przez fanów jazzu oraz wszystkich ludzi otwartych na spotkania z pięknym, żywym dźwiękiem...
Paweł Kaczmarczyk Quartet
Bronisław Kaper i Henryk Wars to Polacy, którzy współtworzyli sukces amerykańskiego kina Złotej Epoki Hollywood. Ich kompozycje zabrzmiały w ponad dwustu produkcjach od lat 30. do 60 ubiegłego wieku. Choć jednak przyczynili się bezspornie do rozwoju amerykańskiego filmu, to w naszym kraju te nazwiska nie są szerzej znane. A to właśnie Bronisław Kaper jest pierwszym polskim laureatem Oscara za muzykę do filmu „Lili”, a Henryk Wars jest autorem takich przedwojennych przebojów, jak „Miłość ci wszystko wybaczy”, „Zimny drań” i „Umówiłem się z nią na dziewiątą”. Co więcej, Kaper stoi też za kompozycjami, które stały się jazzowymi standardami: „On Green Dolphin Street” rozsławił Miles Davis, a „Invitation” na swoim albumie umieścił John Coltrane.
Twórczość tych dwóch wielkich postaci postanowił przypomnieć i odmienić polski pianista jazzowy i kompozytor, Paweł Kaczmarczyk. Jak nazwa albumu wskazuje, oryginalne produkcje Warsa i Kapera poddał najpierw dekonstrukcji, by następnie złożyć je tak, jak by komponował własne utwory. Powstała tym samym odświeżająca mieszanka jazzowych improwizacji, słowiańskich melodii i atmosfery amerykańskiego kina sprzed lat. Świeżości nagraniu dodał także udział DJ-a, Mr. Krime’a, który przy pomocy gramofonów i instrumentów elektronicznych dodał płycie warstw niedostępnych dla trio jazzowego. Album odniósł duży sukces – zdobył wiele nagród i wyróżnień, w tym m.in. Mateusza Trójki Polskiego Radia.
Paweł Kaczmarczyk:
Pochodzący z Krakowa pianista jazzowy i kompozytor o wielkim dorobku i jeszcze większych planach. Nagrał cztery świetnie przyjęte albumy autorskie i wiele w roli sidemana. Na koncie ma dwie nominacje do Fryderyków, nagrody „Gazety Wyborczej”, „Trójki” oraz liczne tytuły artysty i płyty roku. Gra regularnie na całym świecie, a jego nazwisko często przywoływane jest przez zagraniczne media.
Nie lubi dzielić muzyki na szufladki, bo jego twórczość z samego założenia ma wymykać się jednoznacznym określeniom. „Chcę, żeby moja muzyka poruszała – nie tylko wewnętrznie, emocjonalnie, ale także dosłownie i fizycznie. Chcę poderwać ludzi z foteli, dając im przy tym coś, co nie wyleci im z głowy chwilę po opuszczeniu koncertu czy wyłączeniu płyty” – Paweł Kaczmarczyk.
Zespół zagra w składzie:
Paweł Kaczmarczyk – fortepian
Mr Krime – gramofony
Sławomir Kurkiewicz – kontrabas
Łukasz Żyta – perkusja
Mateusz Pospieszalski Quintet
Muzykę Mateusza Pospieszalskiego zwykle wrzuca się do pojemnego worka
z napisem jazz alternatywny, ale bardziej wnikliwi słuchacze odnajdują
tu echa rokowych doświadczeń kompozytora, podkreślone mocnymi wręcz
gitarowymi unisonami barytonu i kontrabasu, na tle których pojawiają się
śpiewne, niemal piosenkowe tematy.
Rockowa energia, swingujący puls, jazzowe skale, wzbogacają witalne motywy rodem z folku i muzyki źródeł.
Frontmeni zespołu, Mateusz i jego syn Marek, to multi-instrumentaliści, dlatego
obok ostrego brzmienia saksofonów, słyszymy również koronkowe solówki klarnetu, lub liryczne, ciepłe partie grane na flecie.
Intrygujące, nieco surowe brzmienie, to wynik decyzji lidera, by
zrezygnować z instrumentów harmonicznych, pozostawiając budowanie
akordowych struktur tylko instrumentom dętym i kontrabasowi. Raz są to
precyzyjnie wymyślone i realizowane linie kotrapunktów, innym razem
wielogłosowe faktury saksofonów, klarnetów i basu, często wzbogacone
wokalami muzyków. O klasie artystów świadczy to, że w rygorach
konkretnych instrumentacji, aranżacji i dość zwartych form, muzycy
zachowują wolność, bo przecież najpiękniejsza w jazzie jest
improwizacja. Na koncertach pojawiają się zaskające momenty – duety w
różnych konfiguracjach, instrumentalne dialogi i solowe popisy. Mateusz
Pospieszalski, obok doświadczeń wyniesionych ze sceny jazzowej i
rockowej, jest też wziętym kompozytorem muzyki filmowej, dlatego w
programie słyszymy melodyjne tematy z jego ścieżek filmowych, m.in.
liryczną balladę, poruszająco śpiewaną przez najmłodszą solistkę,
19-letnią Barbarę Pospieszalską.
Mimo, że utwory zachowują formę piosenek, do których teksty napisał sam
Mateusz Pospieszalski, ale też Wojciech Waglewski (Voo Voo), Bartłomiej
Kudasik (Zakopower) Adam Nowak (Raz Dwa Trzy) muzyka kwintetu, to jazz
najwyższej próby, z wirtuozerskimi solówkami i sporą dozą
nieprzewidywalności.
W zależności od audytorium, większość utworów zespól wykonuje również w wersji angielskojęzycznej.
Usłyszymy również utwory z autorskiej płyty Tralala Mateusza Pospieszalskiego nagrana z jego kwintetem w składzie:
Mateusz Pospieszalski – saksofon altowy, saksofon barytonowy, wokal.
Maksymilian Mucha – kontrabas i wokal
Barbara Pospieszalska – wokal.
Marek Pospieszalski grający na kilku instrumentach – saksofon tenorowy, klarnet „b”, klarnet basowy, flet i wokal.
oraz berliński perkusista Moritz Baumgartner.
Płyta Kwintetu została wydana nakładem Agencji Fonograficznej Polskiego Radia.
Zespół zagra w składzie:
Mateusz Pospieszalski- saksofon altowy i barytonowy, wokal
Barbara Pospieszalska- wokal
Marek Pospieszalski- saksofon tenorowy, wokal
Maksymilian Mucha- kontrabas
Michał Bryndal- perkusja
48h support
Zespół 48h powstał w 2012 r. Gra muzykę smoothjazzowa w swoim krótkim dorobku nagrał dwie płyty.
W 2014 płytę Colours 48h, w 2016 48H Fresh. W 2017 r zespół 48h wystąpił
na festiwalu Jazzowym w Ełku organizowanym w Ełckim Amfiteatrze obok
takich gwiazd jak Dorota Miśkiewicz, Patches Stuart .
- Lipca 2024 (1) »
- Maja 2024 (9) »
- Kwietnia 2024 (26) »
- Marca 2024 (23) »
- Lutego 2024 (15) »
- Stycznia 2024 (18) »
- Grudnia 2023 (26) »
- Listopada 2023 (33) »
- Października 2023 (21) »
- Września 2023 (21) »
- Sierpnia 2023 (34) »
- Lipca 2023 (34) »
- Czerwca 2023 (14) »
- Maja 2023 (16) »
- Kwietnia 2023 (17) »
- Marca 2023 (27) »
- Lutego 2023 (21) »
- Stycznia 2023 (13) »
- Grudnia 2022 (21) »
- Listopada 2022 (18) »
- Października 2022 (18) »
- Września 2022 (23) »
- Sierpnia 2022 (31) »
- Lipca 2022 (49) »
- Czerwca 2022 (15) »
- Maja 2022 (25) »
- Kwietnia 2022 (28) »
- Marca 2022 (25) »
- Lutego 2022 (8) »
- Stycznia 2022 (9) »
- Grudnia 2021 (11) »
- Listopada 2021 (20) »
- Października 2021 (21) »
- Września 2021 (20) »
- Sierpnia 2021 (31) »
- Lipca 2021 (34) »
- Czerwca 2021 (16) »
- Maja 2021 (12) »
- Kwietnia 2021 (12) »
- Marca 2021 (10) »
- Lutego 2021 (8) »
- Stycznia 2021 (5) »
- Grudnia 2020 (4) »
- Listopada 2020 (5) »
- Października 2020 (10) »
- Września 2020 (15) »
- Sierpnia 2020 (25) »
- Lipca 2020 (15) »
- Czerwca 2020 (5) »
- Maja 2020 (3) »
- Kwietnia 2020 (2) »
- Marca 2020 (14) »
- Lutego 2020 (13) »
- Stycznia 2020 (14) »
- Grudnia 2019 (10) »
- Listopada 2019 (11) »
- Października 2019 (9) »
- Września 2019 (13) »
- Sierpnia 2019 (15) »
- Lipca 2019 (18) »
- Czerwca 2019 (25) »
- Maja 2019 (26) »
- Kwietnia 2019 (18) »
- Marca 2019 (21) »
- Lutego 2019 (13) »
- Stycznia 2019 (18) »
- Grudnia 2018 (28) »
- Listopada 2018 (50) »
- Października 2018 (52) »
- Września 2018 (41) »
- Sierpnia 2018 (47) »
- Lipca 2018 (47) »
- Czerwca 2018 (31) »
- Maja 2018 (27) »
- Kwietnia 2018 (27) »
- Marca 2018 (26) »
- Lutego 2018 (18) »
- Stycznia 2018 (26) »
- Grudnia 2017 (22) »
- Listopada 2017 (24) »
- Października 2017 (18) »
- Września 2017 (21) »
- Sierpnia 2017 (44) »
- Lipca 2017 (28) »
- Czerwca 2017 (25) »
- Maja 2017 (25) »
- Kwietnia 2017 (17) »
- Marca 2017 (23) »
- Lutego 2017 (15) »
- Stycznia 2017 (9) »
- Grudnia 2016 (9) »
- Listopada 2016 (10) »
- Października 2016 (12) »
- Września 2016 (19) »
- Sierpnia 2016 (22) »
- Lipca 2016 (16) »
- Czerwca 2016 (10) »
- Maja 2016 (3) »
- Kwietnia 2016 (40) »
- Marca 2016 (29) »
- Lutego 2016 (6) »
- Stycznia 2016 (20) »
- Grudnia 2015 (51) »
- Listopada 2015 (30) »
- Października 2015 (5) »
- Września 2015 (14) »
- Sierpnia 2015 (18) »
- Lipca 2015 (27) »
- Czerwca 2015 (30) »
- Maja 2015 (31) »
- Kwietnia 2015 (22) »
- Marca 2015 (25) »
- Lutego 2015 (23) »
- Stycznia 2015 (21) »
- Lipca 0019 (1) »