Podczas internetowego spotkania w ramach Ełckiego Forum Transportu Publicznego został przedstawiony i omówiony pilotaż nowych rozwiązań polityki parkingowej w Ełku. Wdrożone rozwiązania - wpisujące się w nowe trendy, mają stać się początkiem rozmów o nowoczesnej polityce parkingowej nie tylko Ełku, ale i w innych średnich miastach.
Miasto inteligentne to miasto wykorzystujące potencjał ludzki i technologiczny do tworzenia zrównoważonego rozwoju. Naszą rolą - samorządu miejskiego jest tworzenie bezpiecznych przestrzeni publicznych z zastosowaniem inteligentnych rozwiązań technologicznych sprzyjających naszym mieszkańcom – mówił podczas dzisiejszego forum prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz
SMART oznacza inteligentny, wykorzystujący technologie i wiedzę w sposób efektywny. W Ełku w ramach prowadzonej polityki parkingowej i realizacji projektu „Smart Parking” planowane jest:
1. Wyznaczenie przy szkołach strefy parkowania o czasie postoju do 1 minuty
tzw. pocałuj i jedź (kiss&go) – miejsce gdzie rodzic odwożący dziecko do szkoły bezpiecznie się zatrzyma, dziecko bezpiecznie wysiądzie, a rodzic pojedzie dalej. Będą to miejsca o dużej rotacji.
2. Darmowa strefa parkowania dla klienta
Wyznaczenie strefy parkowania o ograniczonym czasie postoju (np. do 30 min) i automatyczne monitorowanie tego czasu. Rozwiązanie będzie służyło interesantom, którzy przyjadą na chwilę do instytucji.
Na realizację projektu „Smart Parking – zwiększenie dostępności miejsc parkingowych w Ełku” miasto Ełk pozyskało dotację z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju w ramach konkursu „Human Smart Cities. Inteligentne miasta współtworzone przez mieszkańców”
Zrównoważony transport w mieście Ełku
Miasto Ełk w ramach zrównoważonego rozwoju prowadzi liczne działania służące poprawie funkcjonowania komunikacji publicznej:
- modernizowana jest infrastruktura linii autobusowych (przebudowa dróg i skrzyżowań, budowa nowych zatok autobusowych, przebudowa istniejących z dostosowaniem parametrów, budowa infrastruktury towarzyszącej;
- powstaje automatyczny system sygnalizacji wzbudzanej (montaż kamer na skrzyżowania);
- powstaje system informacji pasażerskiej (tablice interaktywne, które bardzo pomogą oczekującym pasażerom na przystankach),
- wdrażane są systemy zarządzania ruchem (autobus jako pojazd uprzywilejowany na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną),
- wprowadzony został system zwiększający bezpieczeństwo przystankowe (monitorowane przystanki jak również przyciski bezpieczeństwa)
- zakup autobusów hybrydowych - 6 już kupiono, a dodatkowe 2 w przyszłym roku trafią do Ełku.
Transport miejski to nie tylko komunikacja miejska
Problematyka transportu miejskiego dotyka w głównej mierze zagadnień zbiorowego transportu pasażerskiego. Dlatego termin ten bywa utożsamiany z pojęciem komunikacja miejska, oznaczającym miejski pasażerski transport zbiorowy. Jednak transport miejski to również komunikacja: samochodem prywatnym, rowerem czy pieszo. Dlatego ważne jest zwrócenie uwagi na zapewnienie jak najlepszego stanu infrastruktury dla wszystkich uczestników transportu.
Dbając o bezpieczeństwo mieszkańców Ełku, turystów i gości w mieście realizowane są również mniejsze inwestycje, takie jak np. montaż bezpiecznych przejść dla pieszych, progów zwalniających (w tym na wniosek mieszkańców), doświetlenia przejść dla pieszych. Promowany jest także ruch pieszy i rowerowy. W mieście m.in. w tym celu budowane są ciągi pieszo-rowerowe, a także na kolejne odcinki promenady
Przy realizacji Ełckiego Forum Transportu Publicznego wsparcia technicznego udzieliła Fundacja Innowacja z Ełku.
Prelegentami byli dzisiaj:
1. Adam Kruczek – ekspert Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju w projekcie Human Smart Cities, który mówił o Idei Samrt City;
2. Edyta Nagolska – ekspert z Urzędu Miasta Ełku, kierownik projektu, która prezentowała założenia projektu „Smart Parking’;
3. Maciej Mysona – ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, wykonawca Polityki Parkingowej Miasta Ełku, który omawiał podejście do planowania transportu w kontekście mobilności w Ełku.