Urząd Miasta Ełku, czyli w skrócie urząd lub ratusz znajduje się przy ulicy Józefa Piłsudskiego 4, pracuje tu prezydent i urzędnicy.
Prezydent Miasta Ełku jest kierownikiem urzędu. Przy pomocy urzędu prezydent realizuje zadania własne miasta określone ustawami, statutem miasta, uchwałami Rady Miasta oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej przekazane z mocy ustaw.
Czym zajmuje się urząd?
W urzędzie możesz:
- zameldować się,
- wyrobić dowód osobisty,
- zgłosić, gdy urodzi się dziecko,
- otrzymać akt urodzenia, małżeństwa i zgonu,
- wziąć ślub cywilny,
- ustalić lokalne podatki, na przykład podatek od nieruchomości,
- ustalić lokalne opłaty, na przykład opłatę za wywóz śmieci,
- zgłosić prowadzenie własnej firmy,
- otrzymać zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych.
Urząd ma też inne zadania:
- prowadzi spis mieszkańców,
- zarządza miastem w sytuacjach kryzysowych, na przykład w czasie powodzi lub suszy,
- sporządza budżet miasta,
- ustala, jakie będą lokalne opłaty i podatki,
- planuje przestrzeń w mieście,
- robi remonty i buduje nowe potrzebne miastu budynki,
- buduje i naprawia drogi miejskie, chodniki,
- dba o przyrodę i zieleń w mieście,
- zajmuje się wywożeniem śmieci z miasta,
- pilnuje i dba o czystość i porządek,
- dba o zabytki,
- współpracuje z organizacjami pozarządowymi.
- obsługuje wybory, na przykład na Prezydenta Polski, wybory do Sejmu i Senatu, do Parlamentu Europejskiego,
Urząd jest otwarty od poniedziałku do piątku w godzinach:
- w poniedziałek od 8.00 do 16.00,
- we wtorek, środę, czwartek i piątek od 7:30 do 15.30.
Jak załatwić sprawę w urzędzie?
Żeby załatwić sprawę w urzędzie osoby ze szczególnymi potrzebami mogą:
- przyjść do urzędu i spotkać się z pracownikiem w godzinach pracy urzędu lub napisać pismo i przynieść do kancelarii ogólnej.
· napisać pismo lub wiadomość i wysłać na adres e-mail: um@um.elk.pl
- napisać pismo i wysłać je na adres:
Urząd Miasta Ełku
ulica Józefa Piłsudskiego 4
19-300 Ełk
- zadzwonić do urzędu pod numer: 87 73-26-200
- napisać pismo i wysłać za pomocą platformy e-PUAP
e-PUAP to Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej, trzeba mieć dostęp do Internetu i założone konto. Po zalogowaniu należy wyszukać podmiot Urząd Miasta w Ełku.
Jeśli przyjedziesz do nas autem - zaparkuj na specjalnie oznaczonym miejscu.
Przed wejście głównym do budynku od ulicy Piłsudskiego znajduje się parking dla interesantów, jest tutaj wyznaczone miejsce postojowe dla osób z niepełnosprawnością.
Urząd ma windę i trzy wejścia, ale tylko wejście boczne z lewej strony budynku jest odpowiednie dla osób z niepełnosprawnościami, osób starszych i dla mam z dziećmi.
Jak trafić do biura w kancelarii ogólnej?
Wchodzisz wejściem bocznym z lewej strony budynku urzędu przy ul. Józefa Piłsudskiego 4, biuro znajduje się na parterze naprzeciw windy. W kancelarii jest dostępny: tłumacz języka migowego on-line i pętla indukcyjna wspomagająca słuch.