Umowę na dostawę 5 pojazdów elektrycznych w dniu dzisiejszym (9 maja) podpisali: prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz oraz Dyrektor Sprzedaży Regionu Północnego Solaris Bus & Coach Jakub Zakrzewski.
W ramach projektu dostarczonych zostanie 5 autobusów napędzanych silnikiem elektrycznym niskopodłogowych i klimatyzowanych. Na terenie Miejskiego Zakładu Komunikacji Sp. z o.o. zamontowane zostaną także 3 stacje ładowania (w tym 2 dwustanowiskowe oraz 1 jednostanowiskowa) wraz z wyposażeniem warsztatowym, sprzętem i oprogramowaniem komputerowym, umożliwiającym m.in. nadzór nad zużyciem energii stacji ładowania i autobusów. Autobusy będą mogły przejechać na jednym ładowaniu do około 300 km. W projekcie zaplanowano również szkolenia kierowców i mechaników z zakresu obsługi pojazdu oraz obsługi techniczno-eksploatacyjnej.
Pierwsze trzy autobusy mają zostać dostarczone do 15 lutego 2024 r., a całe zamówienie ma zostać zrealizowane do 29 listopada 2024 r. Ponadto jest szansa, że jeszcze w tym roku, do Ełku trafi autobus testowy, którym mieszkańcy miasta będą mieli okazję się przejechać.
Wartość umowy wynosi: 16 mln 236 tys. zł
Kwota dotacji z NFOŚiGW: 12,2 mln zł
Dotację na projekt miasto Ełk pozyskało w drodze konkursu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Umowę o dofinansowanie 12 kwietnia w Warszawie podpisali prezydent Ełku Tomasz Andrukiewicz i wiceprezes zarządu NFOŚiGW Artur Michalski.
Miasto Ełk już od lat konsekwentnie modernizuje flotę miejskich autobusów, zakupując nowoczesne pojazdy z napędem ekologicznym. W latach 2019-2021 miasto zakupiło 8 autobusów hybrydowych (3 autobusy zostały odebrane w listopadzie 2019 r., 3 kolejne we wrześniu 2020 r. oraz 2 we wrześniu 2021 r.).
Wprowadzenie autobusów elektrycznych do ruchu przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz ograniczenia poziomu hałasu. Zmniejszenie wykorzystania paliw emisyjnych w komunikacji miejskiej powoduje zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, ograniczenie emisji tlenków azotu oraz zmniejszenie emisji pyłów PM10.