W dniach 7–10 listopada grupa nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 4 im. prof. Władysława Szafera w Ełku gościła w Pradze, gdzie odbyło się spotkanie z przedstawicielami szkół i organizacji partnerskich uczestniczących w międzynarodowym programie Comenius - Partnerskie Projekty Szkół.
Program zakłada współpracę szkół z pięciu państw: Polski, Rumunii, Czech, Niemiec i Grenlandii (jako autonomicznego terytorium duńskiego).
Zgodnie z założeniami projektu, który ma charakter środowiskowy, uczniowie poznają zjawiska przyrodnicze i zależności ekologiczne na podstawie doznań zmysłowych i dzięki badaniom i doświadczeniom przyrodniczym, odkryją na nowo środowisko naturalne i przestrzeń w otoczeniu szkoły.
Tematy, które będą opracowywane w czasie najbliższych dwóch lat, to między innymi: obserwacja przyrody i pogody, badanie wody i gleby, oznaczanie roślin i przedstawienie przestrzeni społecznej i gospodarczej.
Celem projektu jest zrozumienie złożonych oddziaływań ekosystemów, zmian w przestrzeni społecznej i globalnych procesów prowadzących np. do zmian klimatycznych. Wymiana doświadczeń w zakresie tematyki dotyczącej przyrody i środowiska naturalnego w różnych regionach Europy umożliwi wszystkim uczestnikom interdyscyplinarne zorientowane na praktyczne zdobywanie wiedzy.
W trakcie praskiego spotkania określono zadania, jakie stawiane są przed każdym z partnerów jako uczestnikiem bądź ich koordynatorem.
Niemcy reprezentowane przez szkołę w Leibniz i Oranienburską Agendę 21 organizują aktywności, które pozwolą na zbadanie zagadnień związanych z życiem w wodzie i światem roślin.
Czesi skupili się na wielozmysłowym poznaniu otoczenia.
Szkoła rumuńska przygotuje i poprowadzi aktywności z pogranicza czasu i przestrzeni, umożliwiając poznanie zmian w życiu i otoczeniu ludzi zamieszkujących dany obszar na przestrzeni wieków.
Za opisywanie pogody i poznanie zmian klimatycznych odpowiada szkoła z Grenlandii i lokalne muzeum w Narsaaq.
Opublikowano już stronę internetową (www.5ekopartner.eu), która służyć ma jako platforma porozumienia, dyskusji i wzajemnych kontaktów. Jednocześnie będzie ona źródłem informacji o środowisku w wybranych miejscach na mapie świata: Ełk, Praga, Leibniz, Sibi i Narsaaq.
Pierwsze partnerskie spotkanie było ważnym doświadczeniem. Pozwoliło zrozumieć różnice w funkcjonowaniu szkół europejskich. Na tym tle polskie szkoły odznaczają się autonomią a nauczyciele kreatywnością w podejmowanych inicjatywach. Z prowadzonych rozmów wynika też, że bardziej niż w innych systemach oświatowych, polska szkoła nastawiona jest na uzyskanie wysokiego wyniku dydaktycznego.
Comeniusowe spotkanie w Pradze
Miasto Ełk:
Kalendarz
Działania w sprawie odoru
Pomoc Ukrainie
SMS - system powiadomień
system informacji przestrzennej
Planowanie przestrzenne
Ochrona danych osobowych
Zgłoś zdarzenie
Sprzedaż nieruchomości
Galeria zdjęć
Galerie filmów
Turystyka
Wirtualny spacer
Katalog firm i instytucji
Projekty unijne
Projekty Unijne archiwum
Oceń pracę Urzędu Miasta
Rewitalizacja
Organizacje pozarządowe
Czyste Powietrze
Zaadoptuj psa