Aktualności

Autor: Iga Arciszewska | Data publikacji: 03 Listopada 2020

Jak załatwić część spraw urzędowych bez wychodzenia z domu?

03 Listopada 2020, Autor: Iga Arciszewska

W związku z aktualną sytuacją sanitarno-epidemiologiczną oraz wzrastającą liczbą osób zakażonych Sars-Cov-2 , zachęcamy do załatwiania części spraw urzędowych bez wychodzenia z domu, tj. przez internet za pośrednictwem platform: ePUAP, PUE ZUS, CEIDG z wykorzystaniem np. profilu zaufanego. Jest to wygodny i prosty sposób, dzięki któremu nie tylko możemy zaoszczędzić czas, ale i chronić siebie nawzajem.

W związku z dynamicznie rozprzestrzeniającym się wirusem Sars-Cov-2 zalecamy ograniczenie osobistych wizyt w Urzędzie na rzecz:
  • wysłania korespondencji przez operatora pocztowego,
  • elektronicznie za pośrednictwem internetowych platform urzędowych,
  • telefonicznie.

By móc załatwić sprawy urzędowe za pośrednictwem platformy urzędowych: ePUAP, PUE ZUS, CEIDG należy posiadać potwierdzony profil zaufany (PZ).

 

Czym jest profil zaufany?

Są to nasze elektroniczne dane, za pomocą których możemy potwierdzać swoją tożsamość w Internecie i załatwić sprawy urzędowe. Każdy z nas może mieć tylko jeden profil zaufany i jest on przypisany do konkretnego, niepowtarzalnego numeru PESEL. Profil zaufany jest tak zabezpieczony, aby nikt – poza jego właścicielem – nie mógł go użyć.


Jak założyć i potwierdzić profil zaufany?


Profil zaufany można założyć:

  • online na stronie www.epuap.gov.pl  i potwierdzić w punkcie potwierdzającym (np. w Urzędzie Miasta Ełku, Urzędzie Skarbowym lub w ZUS),
  • przez bankowość internetową,
  • z użyciem dowodu osobistego z warstwą elektroniczną lub
  • z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Szczegóły na https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany.

 

Profil zaufany można potwierdzić:

  • bez wychodzenia z domu, tj. online przy pomocy swojego konta bankowego,
  • bez wychodzenia z domu za pomocą konta internetowego w systemie Envelo Poczty Polskiej,
  • w punkcie potwierdzającym (np. w Urzędzie Miasta Ełku, Urzędzie Skarbowym lub w ZUS), po wcześniejszym zarejestrowaniu się na stronie www.epuap.gov.pl oraz umówieniu telefonicznym na spotkanie.

W Urzędzie Miasta Ełku punkt potwierdzający mieści się w Biurze Działalności Gospodarczej w pokoju 246. Przed wizytą należy umówić się telefonicznie pod numerem: 87 73 26 299,  87 73 26 246,  87 73 26 248.

Zobacz instrukcję zakładania i potwierdzania profilu krok po kroku: https://www.elk.pl/files/multimedia/files/86677b2bfde086ebe367ac0a5279df51.pdf

 

Tymczasowy Profil Zaufany

Tymczasowy profil zaufany, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Aby go potwierdzić, wystarczy rozmowa wideo z urzędnikiem. Ma on jednak krótszy termin ważności. Jest ważny tylko przez 3 miesiące i nie można samodzielnie przedłużyć jego ważności. Kiedy straci ważność, należy założyć zwykły profil zaufany. Tymczasowy profil zaufany może zostać przedłużony automatycznie, jeśli w kraju będą nadal obowiązywać ograniczenia wprowadzone w związku z pandemią koronawirusa.

 

Dzięki profilowi zaufanemu można korzystać z usług online na wielu portalach urzędowych. Takimi portalami są między innymi:

  • Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – na przykład złożyć tu można wniosek o dowód osobisty, uzyskać odpisy aktów stanu cywilnego, zgłosić urodzenie dziecka, złożyć odwołanie od decyzji administracyjnej,
  • Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS) – na przykład można tu umówić się na wizytę w placówce ZUS, wysłać wnioski, sprawdzać swoje zwolnienia lekarskie, sprawdzić, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń, sprawdzić informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego w ZUS,
  • Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) – na przykład można tu założyć firmę, wznowić lub zawiesić działalność gospodarczą, uzyskać dane osób, które prowadzą firmy w Polsce.

 

Muszę być w urzędzie osobiście

Jeżeli sprawa wymaga osobistej obecności w urzędzie prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny w celu umówienia terminu i godziny wizyty. Pozwoli to również pracownikom urzędu na przygotowanie niezbędnych dokumentów.

Aktualny spis telefonów kontaktowych do urzędu:

 https://www.elk.pl/aktualnosci-wpis/4635/zmiany-w-obsludze-aktualne-numery-telefonow-w-urzedzie-miasta-elku

 

Pisma adresowane do urzędu:

  • nie wymagające potwierdzenia złożenia, należy pozostawić w skrzynkach znajdujących się przy wejściu;
  • wymagające potwierdzenia złożenia, należy wysłać przez operatora pocztowego.

Odbiór korespondencji z Urzędu w Kancelarii Ogólnej - pok. 02 (po wcześniejszym okazaniu awizo).

Kategorie aktualnośći: