Aktualności

Autor: Tomasz Walczuk | Data publikacji: 29 Października 2024

Zakończenie prac na ełckiej stacji kolejowej

29 Października 2024, Autor: Tomasz Walczuk

Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię oraz w dalszej perspektywie – Finlandię. Dzięki prowadzonej modernizacji trasa przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Właśnie zostały zakończone prace związane z przebudową stacji PKP Ełk. Od 15 grudnia, po zmianie rozkładu jazdy do użycia oddane zostaną perony numer 1 i 2. 

Dzięki realizacji inwestycji skróci się czas jazdy pociągów na polskim odcinku Rail Baltiki. Pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h, a towarowe – do 120 km/h. Inwestycja to korzyści i dla podróżnych i dla atmosfery. Szybkie koleje są w Europie alternatywą dla ruchu samochodowego i pozwalają na obniżenie emisji CO2 do atmosfery. Możliwości wykorzystania kolejowego transportu towarowego wpływają na rozwój regionów posiadających infrastrukturę kolejową.

Zmodernizowana stacja Ełk jest wygodna, nowoczesna i umożliwia dostęp do peronów również osobom z niepełnosprawnościami. Zakończenie prac w Ełku pozostawia efekty w postaci nowych peronów, układu torów oraz obiektów inżynieryjnych. Inwestycja to część miliardowego projektu – budowy międzynarodowej trasy Rail Baltica, dzięki której kolej w Ełku zyskała europejski standard. To kolejny krok przybliżający Polskę do nowoczesnych połączeń z krajami bałtyckimi.

Stacja Ełk zyskała 3 nowe perony - dwa 400. metrowe i jeden 300. metrowy. Dzięki odpowiedniej wysokości łatwiej wsiada się z nich do pociągów. Przy peronach nr 1 i 2 pierwsze pociągi zatrzymają się 15 grudnia br., wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.

Przebudowa dotyczy nie tylko stacji osobowej, ale i towarowej. Nie ma już osobnej stacji Ełk Towarowy, a cały układ torowy wchodzi w zakres stacji Ełk. Obecnie stacja Ełk to 40 km torów i 118 rozjazdów sterowanych komputerowo przez dyżurnych ruchu. Po przebudowie układu torowego możliwa będzie odprawa pociągów towarowych o długości do 740 m.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości 612 mln zł została zrealizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace dofinansowano ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. 

Kategorie aktualnośći: