Modernizacja ul. Sikorskiego
05 Listopada 2024, Autor: Tomasz Walczuk
W chwili obecnej prowadzonych jest kilka inwestycji w infrastrukturę drogową, ale jednym z większych projektów jest przebudowa ul. Sikorskiego.
Przeprowadzenie inwestycji jest projektem skomplikowanym i rozłożonym w czasie. Zaczyna się od pomysłu czy potrzeby jej wykonania. Następnie musimy zastanowić się nad źródłem finansowania i możliwością pozyskania środków na jej przeprowadzenie. Sporządza się kosztorysy, zleca wykonanie projektu technicznego. Kolejnym etapem jest przetarg: przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ogłoszenie przetargu, udzielenie odpowiedzi na zadawane w trakcie procedury pytania, czasami modernizacja warunków zamówienia - wreszcie zakończenie przetargu, wybór oferty i rozpatrzenie sprzeciwów. Czasami w wyniku ogłoszonego przetargu okazuje się, że przewidziane i środki zabezpieczone na realizację inwestycji są niewystarczające.
Przykładem może być niedawny przetarg na modernizację i przebudowę, unowocześnienie parku wodnego. Na realizację inwestycji miasto pozyskało bardzo duże środki z Polskiego Ładu - ponad 28 mln złotych i zabezpieczono wkład własny. Po otwarciu ofert zgłoszonych do przetargu okazało się, że najtańsza oferta przekracza o ponad 9 mln zagwarantowane na przebudowę środki. W takiej sytuacji możliwe są 3 scenariusze:
- rezygnacja z realizacji,
- ponowne ogłoszenie przetargu,
- znalezienie dodatkowych środków.
Dlatego też zwróciliśmy się do Rady Miasta o zwiększenie wysokości podatku od nieruchomości. Wpływy z tego podatku są źródłem dochodów miasta i służą właśnie prowadzeniu bieżących i planowanych inwestycji. Jeżeli chcemy zapewnić rozwój i modernizację miasta, musimy zagwarantować finanse na ten cel. Jednym są środki pozyskiwane w ramach funduszy europejskich, norweskich, szwajcarskich czy też krajowych z budżetu państwa. Drugim źródłem finansowania inwestycji są dochody własne - pochodzące m.in. z podatków.
W przypadku inwestycji przy ul. Sikorskiego wykonawca zobowiązany jest zakończyć prace w ciągu 500 dni od daty przekazania placu budowy. Plac budowy miał być przekazany w zeszłym roku - ale były opóźnienia realizacji rządowej, centralnej inwestycji Rail Baltica i prowadzonej przebudowy tunelu przy ul. Dąbrowskiego. Żeby nie doprowadzić do skumulowania utrudnień w ruchu i nie zamykać ul. Sikorskiego (przy nieczynnym przejeździe przez ul. Dąbrowskiego i niezakończonych pracach na “małej obwodnicy”) podjęta została decyzja o przesunięciu oddania placu budowy o 4 miesiące.
Przy realizacji inwestycji na ul. Sikorskiego spodziewaliśmy się możliwych utrudnień związanych z jej realizacją. W zeszłym tygodniu wykonawca przedstawił nam sytuację z placu budowy: wykopano kolektor instalacji burzowej i odkryto niezaewidencjonowane łącza teletechniczne, które nie były naniesione na mapę. W takiej sytuacji wykonawca musi wstrzymać prace na takim odcinku i z pomocą specjalistów od sieci prądowych czy np.: gazowych (własnych lub zatrudnionych jako podwykonawcy) ustalić, kto korzysta z danego łącza.
W trakcie prac na ul. Sikorskiego pojawia się sporo infrastruktury pochodzącej najprawdopodobniej z początku lat 90, która nie jest ujęta w ewidencji i nie jest naniesiona na mapy.
Ze strony urzędu nadzór nad postępem prac wykonują inspektorzy nadzoru: pilnują terminów czy postępów w realizacji inwestycji. Jeżeli w trakcie prac występują sytuacje na, które żadna ze stron - ani wykonawca ani inwestor nie mają wpływu sporządza się aneksy do umów, przesuwające termin zakończenia prac. Jeżeli pojawiają się zdarzenia nieprzewidziane umową, np.: dochodzą dodatkowe niezaplanowane prace, które trzeba w ramach inwestycji wykonać - również możliwe jest podpisanie aneksu.
Zdarzają się jednak sytuacje, gdy wykonawca nieterminowo wykonuje inwestycję i nie ma obiektywnych przyczyn uzasadniających opóźnienie. Wówczas naliczane są kary umowne za nieterminowe wykonanie umowy. Jeden z wykonawców zapłacił w zeszłym roku 350.000 zł kar umownych z tego tytułu.
Wykonawca planuje przejezdność odcinka od ul. Wojska Polskiego do ul. Piłsudskiego do 31 grudnia br.
- Aktualności »
- Działania w sprawie odoru »
- Dystrybucja jodku potasu w Ełku »
- Dzieje się w Ełku - wydarzenia »
- Edukacja »
- Filmy z cyklu Bezpieczny Ełk »
- Filmy z cyklu Dzieje się w Ełku »
- Fundusz Dopłat z Budżetu Państwa »
- Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej »
- Inwestycje »
- Invest - aktualności »
- Invest - projekty inwestycyjne »
- Invest - Sprzedaż nieruchomości - Tryb przetargowy »
- Invest - Sprzedaż nieruchomości - Tryb bezprzetargowy »
- Invest - tereny inwestycyjne »
- Koronawirus - informacje »
- Kultura »
- Ku pamięci »
- Laureaci Nagrody Białej Lilii »
- Monitoring »
- NATO in Masuria »
- Nagrody i wyróżnienia dla Ełku »
- Nagrody i stypendia »
- Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025 »
- Obrady Rady Miasta Ełku »
- Organizacje Pozarządowe »
- Pomoc Ukrainie »
- Poprawa efektywności energetycznej budynków »
- Program Priorytetowy Czyste Powietrze »
- Program WIADOMOŚCI MIEJSKIE »
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg »
- Rządowy Fundusz Inwestycji Lokalnych »
- Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych »
- Rządowy Program Odbudowy Zabytków »
- Rewitalizacja »
- Rozrywka »
- Rocznice i uroczystości »
- Sport »
- Utrudnienia i zmiany organizacji ruchu »
- Współpraca z zagranicą »
- Zaadoptuj ełckiego psa »
- Zadania realizowane z budżetu państwa lub z państwowych funduszy celowych »
- KPO - Zielony transport publiczny »
- Zintegrowane Inwestycje Terytorialne MOF Ełk »
- Podróże z klasą »